Hadrian’s Wall Path: kamperen of overnachten in knusse B&B’s

Wij vergelijken o.a.
eigenwijze reizen ANWB Reizen SNP Natuurreizen Fital reizen sawadee djoser

De Romeinse muur van Keizer Hadrianus die een National Trail werd

Als je het beroemde Hadrian’s Wall Path gaat lopen heb uiteenlopende opties wat betreft de overnachtingen. Wij liepen het pad vrijwel geheel kamperend, op een overnachting in een enkel bunk house na. In dit artikel noem ik onze kampeerplekken. Voor wie geen zin heeft een tent mee te slepen of vast te zitten aan campings zijn er diverse andere mogelijkheden.

Zo kun je het Hadrian’s Wall Path wandelen via SNP Natuurreizen en elke nacht overnachten in een mooi gelegen B&B. Er zijn wel meer reisorganisaties die hier een wandelvakantie aanbieden; maar daarover later meer.

Wij vinden kamperen en rommelen met pannetjes echter leuk, dus kozen voor de tent. Hieronder lees je meer over de campings en (wild)kampeerplekken waar we hebben gestaan. Al is camping soms een groot woord. Verder vind je er foto’s van onze trektocht langs Hadrian’s Wall. Wij liepen de route in tegenovergestelde richting van wat de meeste routegidsen aangeven. Wij startten dus in Bowness-on-Solway en liepen oostwaarts.

Algemene informatie over Hadrian’s Wall

Maar eerst wat algemene info over het Hadrian’s Wall Path. Het pad is ongeveer 135 kilometer lang, en loopt van Wallsend aan de oostkust van Engeland tot Bowness-on-Solway aan de westkust. Het pad volgt zoveel mogelijk de overblijfselen van de muur van Hadrianus, de verdedigingsmuur die door de Romeinen aan de noordgrens van hun rijk werd gebouwd. De meeste wandelaars doen 6 tot 8 dagen over deze route, die in 2003 de 15de National Trail werd.

De National Trails zijn langeafstands-wandelpaden en in Engeland en Wales, en vormen de crème-de-la-creme van de Britse wandelingen. Ze variëren in niveau en landschap; sommig zijn tamelijk uitdagen, zoals de Pennine Way, en andere zijn voor iedereen met een goede conditie prima te doen, zoals het Hadrian’s Wall Path, maar ook het Thames Path en de South Downs Way. De National Trails hebben een uitstekende website.

Hoogtepunten van deze wandeling zijn natuurlijk de (overblijfselen van) Hadrian’s Wall, Wallsend, het Housesteads Roman Fort, het Chester roman Fort, Brampton en Sycamore Gap. De Sycamore Gap werd ooit gesierd door de Sycamore Gap Tree, maar deze is in 2023 door een onverlaat omgezaagd. De boom was beroemd, onder andere door een scène in Kevin Costner’s Robin Hood: Prince of Thieves. Gelukkig hebben we de foto’s nog. Het is geen zware route; het traject tussen Chollerford en Birdoswald (zo’n 37 kilometer) wordt algemeen als wat zwaarder beschouwd.

Start Hadrian's Wall Path Bowness-on-Solway
Bij de start van het Hadrian’s Wall Path in Bowness-on-Solway
  • Afstand: 135 km
  • Type: National Tail
  • Tijdsduur: 6-8 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: Vrij makkelijk over het algemeen; vlak tot licht heuvelachtig
  • Beste reistijd: Mei tot oktober. Juli en augustus zijn vrij druk
  • Gebied: Northumberland en Cumbria in Noord-Engeland
  • Startpunt: Bowness-on-Solway
  • Eindpunt: Wallsend

Kamperend over het Hadrian’s Wall Path

Wij hebben zeer genoten van deze wandelvakantie. We hadden van tevoren niets echt gepland of geboekt, maar wel gekeken waar en hoeveel campings er langs het Hadrian’s Wall Path lagen.

In totaal hebben wij 6 nachten overnacht tijdens onze hike. De eerste nacht was bij het startpunt van het Hadrian’s Wall Path, in Bowness-on-Solway. Zo konden we de volgende ochtend mooi op tijd beginnen aan onze tocht. We kampeerden bij Guesthouse Wallsend, waar tegenwoordig ook glamping pods en kamers te boeken zijn. Ze zijn de afgelopen jaren ook wat duurder geworden zie ik, maar je kan het hen niet kwalijk nemen; ze zijn de enige kampeermogelijkheid bij het eindpunt/startpunt. In Engeland betaal je als hiker trouwens vaak een x bedrag per persoon, niet per tent of kampeerplek.

Vroeg op pad door Engels landschap
Vroeg op pad

De tweede dag kwamen we in de knoei wat betreft campings; deze bleken er niet te zijn aan het einde van onze dagetappe. We wilden eigenlijk gaan wildkamperen maar werden door een man uitgenodigd om in zijn (enorme) tuin te kamperen. We mochten zelfs van zijn keuken gebruik maken terwijl hij weg moest voor een afspraak. Zeer gastvrij en wat een vertrouwen in zijn medemens!

Typisch Engels klaphek in een weiland
Tijdens een wandelvakantie in Engeland zul je veel door dit soort klaphekken heen moeten. Links op de paal het National Trials icoon.

Bunk Houses

De derde dag van deze National Trail was de enige keer dat we niet in onze tentjes sliepen. Het regende als een malle en we besloten in een bunk house te overnachten. De matrassen van Bunkhouse Holmhead lagen niet per se beter dan onze eigen lichtgewicht slaapmatjes, maar het was er wel een stuk droger. Verder was het vrij Spartaans; de verwarming deed het niet of stond uit, en er was gratis aanmaakkoffie en thee.

Het is wel een tijd geleden dat we hier overnachtten dus wellicht is een en ander verbeterd. iedereen die kampeert weet hoe vreselijk het is om je tent op te zetten als je al uren door de regen loopt, dus dit bunk house was een welkome afwisseling.

Overblijfselen van Hadrian's Wall
Overblijfselen van Hadrian’s Wall

Ondanks het wisselvallige weer hadden we het goed naar ons zin. Halverwege de dag namen we uitgebreid de tijd voor koffie en taart (wat opviel is dat veel inns en tearooms pas open gaan vanaf het middaguur), en waar mogelijk deden we dat ook in de ochtend. De juiste route vinden was soms best lastig, vooral vanaf Greenhead. Maar wie weet is de route tegenwoordig beter aangegeven.

Lunch en avondeten verzorgden we zelf, dus we aten niet of zelden in pubs, inns of andere eetgelegenheden. Omdat we dus aangewezen waren op supermarkten en kleine buurtwinkeltjes moesten we dit wel plannen. Dit viel niet altijd mee; er liggen weinig winkels op de route, en soms zijn ze alleen in de ochtend open, of liggen ze een flink end van route af.

Schapen in Engelse wei langs Hadrian's Wall
Aan schapen geen gebrek als je in Engeland wandelt

Dag 4 eindigden we bij Whinshield Farm Bunkhouse & Camping, waar we onze tent op konden zetten. Er zijn dus ook mogelijkheden om in het bunkhouse te overnachten. Het ligt aan het pad, en op nog geen 800 meter zit een pub. Op ongeveer 3 kilometer ligt het Romeinse Vindolanda Fort & Museum, waar je meer te weten kunt komen over hoe de Romeinen de muur bouwden en bewaakten.

Typisch Brits weer: mist en regen
Dikwijls hadden we typisch Brits weer: mist en regen

De vijfde overnachting, wederom in onze tentjes, was op de Chollerford Riverside Campsite. Je vindt het naast een tearoom en gas station. Er is niet veel meer dan een toilethuisje; verder zijn er weinig voorzieningen. Wel is er een picknicktafel; omdat we zelf koken zijn die altijd zeer welkom, zeker als het geregend heeft. Hoewel de camping aan het water ligt is het er niet echt mooi. Er zijn 2 pubs in de buurt.

Hadrian's Wall Path National Trail
En sommige dagen hadden we schitterend wandelweer

Na afloop van de 6de dag bleek er in Heddon-on-the-Wall geen officiële kampeermogelijkheid te zijn. We informeerden bij een winkeltje of we ergens konden wildkamperen of dat er ander opties waren. De dame aldaar heeft voor ons gebeld naar een man die af en toe kampeerders op zijn terrein toelaat, ik geloof bij een kerk. Deze avond wilde hij dat echter. Jammer maar helaas. Een andere optie was Houghton North Farm, waar je kamers kan boeken maar soms ook mag kamperen. Nu echter niet, want het gras was te nat, of iets dergelijks. Hun bunkhouse vonden we toen te duur.

Sycamore Gap tree
De beroemde Sycamore Gap Tree toen deze nog gewoon overeind stond

Uiteindelijk hebben we gewildkampeerd bij een soort stone quarry buiten het dorp. Dat ging prima, mensen die hun hond uitlieten lieten ons met rust.

De laatste nacht, na aankomst bij ons eindpunt Wallsend (bij Newcastle) sliepen we in een hotel in het centrum van Newcastle. Wij vlogen overigens heen en terug vanaf Newcastle. Bij aankomst in Newcastle namen we een trein richting het westen, en vervolgens nog een bus. Dit alles kost aardig wat tijd.

Al met al is het ons dus redelijk gelukt om het Hadrian’s Wall Path kamperend af te leggen. Of ik het nu opnieuw zo zou doen? Ik denk het niet. Zeker als je met je partner gaat zijn knusse B&B’s waar je je tijdens je wandeling op kunt verheugen een betere optie. Hebben we een prachtige tocht gehad? Dat zeker.

Hadnrian's Wall Path met de tent
Wij liepen het Hadrian’s Wall Path dus met de tent, maar B&B’s lijken me eigenlijk ook heerlijk

Reisorganisaties voor een wandelvakantie over het Hadrian’s Wall Path

Wij vinden kamperen en improviseren leuk, maar dat geldt lang niet voor elke wandelaar. Wil je alle zorg uit handen, weten waar je elke avond overnacht (en zeker zijn van een bed) en ook weten wat je dagafstanden gaan zijn, dan kun je een wandelvakantie over het Hadrian’s Wall Path boeken via een reisorganisatie. De arrangementen verschillen van elkaar, zowel qua accommodatie-niveaus, bagagevervoer, reisduur en wel of geen maaltijden. Reisorganisaties die Hadrian’s Wall aanbieden zijn onder andere:

Een aantal van bovenstaande organisaties biedt ook andere wandelvakanties in Engeland aan, en wandelreizen langs andere National Trails aan (zoals Offa’s Dyke, de Cleveland Way en de Pennine Way) en de prachtige Coast to Coast Walk van Alfred Wainwright. Dit is (nog) geen officiële National Trail maar ik vind het de mooiste route die ik in Groot-Britannië gelopen heb.

Wandelreizen deals

Eigenwijze Reizen

Handige reistips & deals

Wales Offas Dyke

Wat is het verschil tussen wandelen, hiken, trekking en expedities?

xxxx Hiken x Trekking x Expedities x Wandelen x Onze Zuiderburen noemen wandelen trouwens 'stappen' en hardlopen noemen zij voor het...

De Camino Ingles: van Ferrol naar Santiago de Compostela

De kortste volwaardige Camino naar Santiago! Ik liep de Camino Ingles vanaf Ferrol in 4 dagen; als je via een reisorganisatie boekt maak je minder lange dagafs...